Οι αθλητικοί αγώνες και η άμεση δημοκρατία στα Κουλέντια Μονεμβασίας

Ο Ερωτόκριτος στα Κουλέντια

ISBN978-960-02-4178-5
Σελίδες286
Έτος πρώτης έκδοσης2023
Έτος τρέχουσας έκδοσης2023
Βάρος (g)361,000
Επιμέλεια κειμένωνΤέτη Παλαιοθοδώρου
ΠρόλογοςΣταύρος Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης (2023)
Σχήμα x

15,90

Σε απόθεμα

Κωδικός προϊόντος: 361,00 Κατηγορίες: , ,

Τα Κουλέντια Μονεμβασίας υπήρξαν ένας πολυσήμαντος κόμβος του λαϊκού πολιτισμού πανελλήνιας εμβέλειας. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1960 οι άνδρες των Κουλεντίων πραγματοποιούσαν καθημερινά αθλητικούς αγώνες. Πήγαιναν στους αγώνες και επέστρεφαν από αυτούς τραγουδώντας δημοτική ποίηση, Ερωτόκριτο και αργότερα ρεμπέτικα. Τα αγωνίσματα αυτά για τα οποία οι Κουλεντιανοί ισχυρίζονται πως συνεχίζονται από την αρχαία Ελλάδα δεν σταμάτησαν ποτέ ούτε στις επώδυνες συνθήκες της Κατοχής και του Εμφυλίου πολέμου.

Υπάρχει το μοναδικό φαινόμενο όλοι οι κάτοικοι, γνωρίζουν και τραγουδούν το αριστούργημα του Κορνάρου. Οι γυναίκες χρησιμοποιούσαν συστηματικά την φιλοσοφική έννοια «αυτεξούσιον», στοιχείο το οποίο υποδεικνύει μια πρόωρη φεμινιστική συνείδηση. Η έννοια «αυτεξούσιον» υπάρχει και στον Ερωτόκριτο,ενώ χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα από τις παλαιότερες γυναίκες της Κρήτης. Στα Κουλέντια λειτουργούσε έως τις αρχές του 1960 μια μορφή Άμεσης Δημοκρατίας, στην οποία γυναίκες και άντρες συνεδρίαζαν και αποφάσιζαν για όλα τα θέματα δια βοής, ανεξαρτήτως καθεστώτος στο κεντρικό πολιτικό σύστημα. Παράλληλα τα Κουλέντια αν και συντηρητικών πολιτικών απόψεων με απόφαση της συνέλευσής τους το 1950-51, περίοδο του σκληρού μετεμφυλιακού κράτους, συγκρούονται και κατατροπώνουν την ένοπλη χωροφυλακή της Μονεμβασίας. Ο συγγραφέας ερευνά το φαινόμενο της Άμεσης Δημοκρατίας στην Λακωνία, εντοπίζει την λειτουργία της προεπαναστατικά. Πολιτισμική μήτρα διεθνούς εμβέλειας την περίοδο του Βυζαντίου και της Ενετοκρατίας είναι η Μονεμβασία, η οποία μετέχει επικεφαλής των Λακώνων στα επαναστατικά κινήματα των Κρητικών κατά των Ενετών και των Οθωμανών. Οι φιλόσοφοι της Λακωνίας συνεργάζονται με τους Κρήτες φιλοσόφους. Διερευνώνται πλευρές σχέσεων μεταξύ Κρήτης και Λακωνίας. Εξετάζεται τέλος ο λαϊκός πολιτισμός από μία φιλοσοφική ματιά.

Συγγραφέας

Γεωργουδής Παναγιώτης Ιακώβου

Γεωργουδής Παναγιώτης Ιακώβου

Ο Παναγιώτης Γεωργουδής με καταγωγή από τα Κουλέντια Μονεμβασίας, γεννήθηκε το 1958 στη Νεάπολη Βοιών Λακωνίας. Από το 1978 ζει στο Ηράκλειο Κρήτης. Εργάστηκε δημοσιογραφικά στην «Ελευθεροτυπία» για 25 χρόνια στην οποία διετέλεσε προϊστάμενος του Γραφείου Κρήτης και στις εφημερίδες του Ηρακλείου, «Δημοκράτης», «Η Τόλμη», «Μεσόγειος». Συνεργάστηκε σε θέματα Πολιτισμού με τον αείμνηστο διευθυντή της Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης Ηρακλείου, Νίκο Γιανναδάκη και τον Αντρέα Σαββάκη. Υπήρξε μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του 1ου Παγκοσμίου Συνεδρίου Φιλοσοφίας που οργάνωσε ο Δήμος Ηρακλείου το 2006. Εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές, «Η Κίρκη», 2006, «Διαλεκτική του Λυρισμού», 2008, «Πέραν», 2011, από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης, οι οποίες πραγματοποίησαν επανεκδόσεις. Το «Πέραν» επανακυκλοφορεί για τρίτη φορά από τις εκδόσεις «Άπαρσις». Σε διεθνές Συνέδριο που πραγματοποίησε το 2015 η Περιφέρεια Κρήτης και το ίδρυμα Καψωμένου, παρουσιάστηκε η μελέτη του: «Η Δημοκρατία στην σκέψη του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου». Στο τρίτο Διαβαλκανικό Φιλολογικό Συνέδριο, παρουσίασε την μελέτη, «Ποίηση και ύπαρξη στον Πέτρινο Χρόνο του Γιάννη Ρίτσου, αξιακή αντιπαράθεση Χάιντεγκερ-Ρίτσου». Στο 4ο Διαβαλκανικό Φιλολογικό Συνέδριο εισηγήθηκε το θέμα: «Οι δύο πόλοι της Παγκοσμιοποίησης στην τραγωδία του Άγγελου Σικελιανού, «Ο Χριστός στη Ρώμη». Είναι ιδρυτικό μέλος του πολιτισμικού φορέα, «Συμπόσιο Πολιτισμού», το οποίο έχει πραγματοποιήσει 32 εκδηλώσεις με κορυφαίες προσωπικότητες της Τέχνης, της Επιστήμης, της Φιλοσοφίας και της Πολιτικής.