Ecce Homo

Ο μοντερνισμός και οι εκδηλώσεις του στη γερμανική τέχνη, τις ιδέες και την κουλτούρα κατά τη Δεύτερη Αυτοκρατορία

ISBN978-960-02-4349-9
Κωδικός βιβλίου στον ΕΥΔΟΞΟ133030087
Σελίδες830
Έτος πρώτης έκδοσης2024
Έτος τρέχουσας έκδοσης2024
Βάρος (g)1.409
Σχήμα 17 x 24

48,76

Σε απόθεμα

…Ο κύκλος των εξαρτήσεων τείνει εδώ να κλείσει όπως συμβαίνει και με τις αλλεπάλληλες νοηματικές του αναπροσαρμογές. Έτσι το Ecce Homo που ακολουθεί και ολοκληρώνει το δρομολόγιο του σκεπτικιστή στο οδυνηρά παρεξηγημένο μονοπάτι, είναι το πιο επιβλητικό επεισόδιο μιας από θέση εξαντλητικής έκφρασης, αντίθετης εξ αρχής προς σύσσωμες τις υφιστάμενες φυσιοκρατικές εμπεδώσεις. Όπως είναι βέβαια και ένα πείραμα διαφυγής από τα ιερατικά περιθώρια του θέματος, που μονάχα εγωιστικά και αυτόαναφορικά μπορεί πλέον να αποδώσει η ανάγνωσή του. Πράγματι ό,τι καθόριζε έως τότε το είδος των εμπειριών του καλλιτέχνη με σημείο εκκίνησης τις υλικές φινέτσες των ερεθισμάτων του από τον περίγυρο, έχει χαθεί. Και ο χαρακτήρας μιας τέτοιας απώλειας, μιας τέτοιας θεληματικής αποχής από τις φόρμουλες της συμπάθειας και η απομύζηση του ήδη υπάρχοντος δια του ματιού του υπεισέρχονται δικαιωματικά σε εκείνη την ποιητική της διαμαρτυρίας, ο ρυθμός της οποίας ανταποκρίνεται όχι πλέον στο παλλόμενο κάδρο της φύσης και τις όποιες ερεθιστικές ποικιλίες της, αλλά στο εσωτερικό Εγώ και τη δικαιοδοσία του να σημαίνει από πάντα και δια πάντα ως «Είναι» σύμφωνα με τις επιτάσεις του καθαρού συναισθήματος. “Ecce Homo” λοιπόν, ή άλλως «ο υπέρ ημών ταπεινωθείς ως ο άνθρωπος του πόνου» να αποτελεί το motto αλλά και το νόημα της παράστασης του εαυτού πίσω από τα πλάνα της ανιαρής ομοιομορφίας των καιρών και τις εξίσου ρηχές ανεκδοτικές πληροφορίες. “Ecce Homo” υπό την έννοια μιας μετά-νεωτερικής απολογίας για κάτι που τώρα μας διαφεύγει και που ελάχιστα κατέχουμε την ακριβή σημασία των λέξεων. Γιατί με τούτον τον πίνακα ο άλλοτε σταθερά προβλέψιμος Corinth έσπασε όλες τις νόρμες της οπτικής κατανόησης και περιέλαβε στις συντεταγμένες της εικόνας σαν εχέγγυα της αλήθειάς της το συγκεχυμένο πάθος μιας απόλυτα ψυχικής εκχείλισης. Η μόνη εξήγηση για αυτήν την αλαζονικά «συνένοχη» πόζα –πόζα δοσμένη στον τύπο του «Ιησού στο Πραιτόριο»– προέρχεται από το σκίτσο που προηγήθηκε της τελικής εκτέλεσης, με τις δανεισμένες από τον Paul Gerhard (1607-1670) πρώτες στροφές του Τραγουδιού του Πάθους να διεκδικούν επάξια τη θέση της υπογραφής: Ω κεφάλι γεμάτο αίμα, πληγές, πόνο και χλεύη, χαιρετώ σε!

Συγγραφέας

Μερτύρη Αντωνία

Η Αντωνία Μερτύρη σπούδασε αρχικά οικονομικές και κοινωνικές επιστήμες. Το 1989 ξεκίνησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία και την Κοινωνιολογία της Τέχνης. Οι έρευνες και η διατριβή της που υποστήριξε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (1994) είχαν σαν αντικείμενο τη Νεοελληνική Τέχνη και ειδικότερα την πρόσληψη και τις εδώ εκδηλώσεις του Ρομαντισμού. Είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Από τη σειρά του Ιστορικού Αρχείου Ελληνικής Νεολαίας της Γενικής Γραμματεία Νέας Γενιάς κυκλοφόρησε το 2000 (τόμ. 36) η μεταδιδακτορική μελέτη της υπό τον τίτλο Η καλλιτεχνική εκπαίδευση των νέων στην Ελλάδα (1836-1945), την οποία εκπόνησε στα πλαίσια ερευνητικού προγράμματος του παραπάνω φορέα σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών του Ε.Ι.Ε. Από τις Εκδόσεις Παπαζήση κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της: Το Λυκόφως των Ειδώλων. Σχεδιάσματα για τη γένεση και τις εξελίξεις της Μοντέρνας Τέχνη (2010), Η κληρονομιά της Ιένας. Όψεις της Γερμανικής Ζωγραφικής την περίοδο του Ρομαντισμού. Από τον Caspar David Friedrich στον Adolph Menzel (2012) και Οι δρόμοι του «Κάλλους» στην Αρχαία Ελλάδα. Από τους «Σκοτεινούς αιώνες» στο τέλος της κλασικής εποχής (1100-323 π.Χ.). Περίγραμμα μιας μορφολογίας των τεχνών, των ιδεών και των κοινωνικών τους συμφραζομένων κατά τη θεμελίωση του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού (2017).