Κοινωνική Παιδαγωγική

Θεωρία και πράξη

ISBN978-960-02-3794-8
Σελίδες634
Έτος πρώτης έκδοσης2021
Έτος τρέχουσας έκδοσης2021
Σχήμα 17 x 24

42,40

Σε απόθεμα

Η Κοινωνική Παιδαγωγική από τις απαρχές της –πριν σχεδόν δύο αιώνες και καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας της– βασίζεται στην πεποίθηση ότι οι κοινωνικές συνθήκες μέσα από την εκπαίδευση μπορούν να επηρεασθούν αποφασιστικά και να βελτιωθούν σημαντικά. Μάλιστα, ως μία προβληματοκεντρική επιστήμη, ξεκίνησε με τις προσπάθειες να αντιμετωπίσει με παιδαγωγικούς τρόπους τα διάφορα κοινωνικά προβλήματα, τα οποία μεγεθύνονταν σε περιόδους κρίσης.

Στη σημερινή εποχή της πολυπλοκότητας, των διαρκών και απρόβλεπτων αλλαγών, της αβεβαιότητας, της ασάφειας, της σύγχυσης και της αυξανόμενης ανασφάλειας που δημιουργεί η μία κρίση μετά την άλλη στον παγκόσμιο χώρο –κρίση, η οποία δεν είναι μόνο υγειονομική, οικονομική, ψυχολογική ή πολιτική αλλά και ιδεολογική, πνευματική, ηθική και αξιακή– η Κοινωνική Παιδαγωγική καλείται να ανταποκριθεί στον ρόλο της. Ο ρόλος αυτός έχει, πλέον, αναδειχθεί σε όλον τον πλανήτη και σε πολλά διαφορετικά πεδία της κοινωνικής «παιδεύουσας» πραγματικότητας, στους κόλπους της οποίας υπάρχει η δυνατότητα για αποτελεσματική παρέμβαση και για ουσιαστική πρόληψη.

Η πολυπλοκότητα και η μη προβλεψιμότητα των κοινωνικοπαιδαγωγικών ζητημάτων προϋποθέτει μία ολιστική, συστημική αντιμετώπιση. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, από την πλευρά της Κοινωνικής Παιδαγωγικής καθίσταται αναγκαία η διαρκής συνέργεια μεταξύ θεωρίας και πράξης, η οποία μετατρέπεται σε λειτουργική συνύπαρξη και ενότητα, αξιοποιώντας και ενισχύοντας τη δυναμική αλληλεπίδραση της κοινωνικής διάστασης της παιδαγωγίας, με την παιδαγωγική διάσταση της κοινωνικής ζωής. Με τον επιστημονικό της εξοπλισμό η Κοινωνική Παιδαγωγική συνέβαλλε και συμβάλλει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση πολλών κοινωνικοπαιδαγωγικών ζητημάτων και τελικά στην αναμόρφωση, παγκοσμίως, των εκπαιδευτικών και κοινωνικών συστημάτων.

Το βιβλίο αυτό επιδιώκει να αναδείξει:

– στο πρώτο μέρος, το αποτύπωμα της Κοινωνικής Παιδαγωγικής στον διεθνή χώρο, μέσα από χαρακτηριστικές περιπτώσεις και με εστίαση στις ιστορικές της καταβολές, καθώς και σε διανοητές, οι οποίοι θεμελίωσαν και επηρέασαν αποφασιστικά τη διαμόρφωση της εν λόγω επιστήμης σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη

– στο δεύτερο μέρος, τις –αλληλεπιδρούσες– θεωρητικές, επιστημολογικές, μεθοδολογικές και πρακτικές διαστάσεις της, οι οποίες αναδύονται και μέσα από παραδείγματα ερευνητικών στρατηγικών και κοινωνικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων, που ακριβώς προβάλλουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές της σύγχρονης Κοινωνικής Παιδαγωγικής.

Συγγραφέας

Ηρώ Μυλωνάκου-Κεκέ

Η Ηρώ Μυλωνάκου-Κεκέ είναι Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα επιστημονικά-ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται: στην Κοινωνική Παιδαγωγική και στις διεπιστημονικές της συνέργειες∙ στη Συστημική Επιστήμη∙ στη Συνεργασία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας∙ στη Συνεκπαίδευση (Syneducation Model) παιδιών και ενηλίκων∙ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων∙ στην Εκπαίδευση και στην επαγγελματική ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών∙ στην ανάπτυξη της Δημιουργικότητας στη Σχολική Κοινότητα και στην Κοινωνία∙ στις Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις∙ στην ψυχοπαιδαγωγική αξιοποίηση των Παιδικών Σχεδίων∙ στην κοινωνικοπαιδαγωγική προσέγγιση ζητημάτων, όπως: η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, η δημοκρατική εκπαίδευση, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, η πρόληψη και η αντιμετώπιση αντικοινωνικών και αντιδημοκρατικών συμπεριφορών, η ετερότητα και η μοναδικότητα κάθε ανθρώπου, η συναισθηματική και κοινωνική εκπαίδευση και οι κοινωνικά ευάλωτες ομάδες.
Έργα της ιδίας (επιλογή):
▪ Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, 2021.
▪ Σχολείο, Οικογένεια και Κοινότητα: Συνεργασία, Ενδυνάμωση και Ανάπτυξη. Αθήνα: Εκδόσεις Αρμός, 2019.
▪ Social Pedagogy in times of crisis in Greece. Special Issue of International Journal of Social Pedagogy (Guest Editor). London: UCL Institute of Education, 2015.
▪ Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρητικές, Επιστημολογικές και Μεθοδολογικές Διαστάσεις. Αθήνα: Διάδραση, 2013.
▪ Συνεργασία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Πρακτικές Εφαρμογές. Αθήνα, 2009.
▪ Σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις στην Επικοινωνία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας. Αθήνα: Ατραπός, 2006.
▪ Όταν τα Παιδιά Μιλούν με το Σχέδιο για τον Εαυτό τους, την Οικογένεια και τον Κόσμο τους. Αθήνα, 2005.
▪ Ζητήματα Κοινωνικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Ατραπός, 2003.
▪ Ο Προσωπικός Τρόπος Μάθησης για Μαθητές, Εκπαιδευτικούς και Γονείς: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Τρόποι Διερεύνησης. Αθήνα, 2002.
▪ Συνεργατικές Δραστηριότητες στο Σχολείο και στην Οικογένεια: Τεχνικές, Τακτικές και Μέθοδοι. Αθήνα, 2002.
▪ Βλέπω τον σημερινό κόσμο: Δημιουργικές– Διαθεματικές Δραστηριότητες για την «Ευέλικτη Ζώνη» του Δημοτικού Σχολείου. (Σε συνεργασία με την Ε. Μανούσου). ΥΠ.Ε.Π.Θ. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα, 2001.
▪ Σχολείο και Οικογένεια. Από την Απομόνωση στην Αλληλεπίδραση: Μία επικοινωνιακή προσέγγιση. Αθήνα, 1999.
▪ Ο Σχεδιαστικός Λόγος των Παιδιών: Ολική προσέγγιση. Αθήνα, 1998.