Η Κοινωνική Παιδαγωγική από τις απαρχές της –πριν σχεδόν δύο αιώνες και καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας της– βασίζεται στην πεποίθηση ότι οι κοινωνικές συνθήκες μέσα από την εκπαίδευση μπορούν να επηρεασθούν αποφασιστικά και να βελτιωθούν σημαντικά. Μάλιστα, ως μία προβληματοκεντρική επιστήμη, ξεκίνησε με τις προσπάθειες να αντιμετωπίσει με παιδαγωγικούς τρόπους τα διάφορα κοινωνικά προβλήματα, τα οποία μεγεθύνονταν σε περιόδους κρίσης.
Στη σημερινή εποχή της πολυπλοκότητας, των διαρκών και απρόβλεπτων αλλαγών, της αβεβαιότητας, της ασάφειας, της σύγχυσης και της αυξανόμενης ανασφάλειας που δημιουργεί η μία κρίση μετά την άλλη στον παγκόσμιο χώρο –κρίση, η οποία δεν είναι μόνο υγειονομική, οικονομική, ψυχολογική ή πολιτική αλλά και ιδεολογική, πνευματική, ηθική και αξιακή– η Κοινωνική Παιδαγωγική καλείται να ανταποκριθεί στον ρόλο της. Ο ρόλος αυτός έχει, πλέον, αναδειχθεί σε όλον τον πλανήτη και σε πολλά διαφορετικά πεδία της κοινωνικής «παιδεύουσας» πραγματικότητας, στους κόλπους της οποίας υπάρχει η δυνατότητα για αποτελεσματική παρέμβαση και για ουσιαστική πρόληψη.
Η πολυπλοκότητα και η μη προβλεψιμότητα των κοινωνικοπαιδαγωγικών ζητημάτων προϋποθέτει μία ολιστική, συστημική αντιμετώπιση. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, από την πλευρά της Κοινωνικής Παιδαγωγικής καθίσταται αναγκαία η διαρκής συνέργεια μεταξύ θεωρίας και πράξης, η οποία μετατρέπεται σε λειτουργική συνύπαρξη και ενότητα, αξιοποιώντας και ενισχύοντας τη δυναμική αλληλεπίδραση της κοινωνικής διάστασης της παιδαγωγίας, με την παιδαγωγική διάσταση της κοινωνικής ζωής. Με τον επιστημονικό της εξοπλισμό η Κοινωνική Παιδαγωγική συνέβαλλε και συμβάλλει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση πολλών κοινωνικοπαιδαγωγικών ζητημάτων και τελικά στην αναμόρφωση, παγκοσμίως, των εκπαιδευτικών και κοινωνικών συστημάτων.
Το βιβλίο αυτό επιδιώκει να αναδείξει:
– στο πρώτο μέρος, το αποτύπωμα της Κοινωνικής Παιδαγωγικής στον διεθνή χώρο, μέσα από χαρακτηριστικές περιπτώσεις και με εστίαση στις ιστορικές της καταβολές, καθώς και σε διανοητές, οι οποίοι θεμελίωσαν και επηρέασαν αποφασιστικά τη διαμόρφωση της εν λόγω επιστήμης σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη
– στο δεύτερο μέρος, τις –αλληλεπιδρούσες– θεωρητικές, επιστημολογικές, μεθοδολογικές και πρακτικές διαστάσεις της, οι οποίες αναδύονται και μέσα από παραδείγματα ερευνητικών στρατηγικών και κοινωνικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων, που ακριβώς προβάλλουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές της σύγχρονης Κοινωνικής Παιδαγωγικής.